Läs senare

”Barnen ska ha någonstans där de duger”

Hej Ulla Brunndahl i Malmö! Du är fritidspedagog på ett bibliotek.

16 Feb 2016

Vad är bakgrunden till tjänsten? 

– Det här biblioteket flyttade in i Rosengård centrum när Malmö kommun byggde området 1971. Till biblioteket kom mängder av ungar, många med macka i påse, från morgon till kväll. Det var så många barn att det var kalabalik.

Från morgon till kväll? Men förskola då?

– På den tiden var barnomsorgen inte tillräckligt uppbyggd i området. Så för bibliotekets del funderade man på en lösning. Antingen anställa en fritidspedagog, en vakt eller stänga barnavdelningen. Man valde fritidspedagog. Tjänsten betalades av skolan, fritidsförvaltningen och biblioteket. ­Efter några år gick den helt till biblioteket.

Och hur hamnade du här?

– Jag fick tjänsten 1989. I dag har jag varit här längst av alla i bibliotekspersonalen. Tidigare hade tre personer innehaft tjänsten. Här i Rosengård får jag intrycket av att många anställda inom till exempel skola antingen jobbar hur länge som helst, eller ­lägger av efter några ­månader.

Hur ser en ­typisk arbetsdag ut?

– Jag går först runt och sätter i ordning böcker, så att det ser fint ut. Jag förbereder sagostunden för förskoleklasser som kommer klockan tio. Vi har ett särskilt runt rum med draperi runt hela rummet. Ett sånt rum borde alla bibliotek ha förresten. Så på eftermiddagen börjar barnen droppa in. Jag pratar mycket med dem, och just nu lästränar vi väldigt intensivt.

Visar de förtroende för dig?

– Absolut. Barnen känner ju mig, vi kan prata väldigt förtroligt. Vad som är bra med en fritidspedagog är att jag inte är schemalagd i lånedesken. Min tid ska jag ägna åt barnen.

Är du med och utformar verksamheten?

– Ja, vi har planeringsdagar för barn från 0–16 år. Det är jag och två bibliotekarier. Vi bestämmer tillsammans vad vi ska göra, och är det inte för dyrt att genomföra så sätter vi igång med en gång. Nyligen hade vi Halloween-tema med skrämmande historier.

Vad mer kan du säga om ditt jobb här på biblioteket?

– Man måste känna till Rosengård. När jag började här fanns en förskola på spanska. Här fanns också en stor turkisk grupp. Sedan kom många som pratar persiska hit. Och många som pratar arabiska. Vi anpassar då till exempel sagostunden efter de språk som gäller. I dag har många syd­amerikaner flyttat från Rosengård, så vi har inte längre sagostunder på spanska. I dag berättar vi ­sagor på arabiska och ­somaliska.

Mitt jobb

Namn: Ulla Brunndahl 
Ålder: 62 
Arbetsplats: Rosengårds­biblioteket, ­Malmö 
Bor: Malmö 
Lön: 29 000
Utbildning: Fritidspedagogexamen från lärarhögskolan i Malmö, blev klar runt 1983–84

Viktigast just nu…

…på din arbetsplats? ”Att väcka barnens läslust, skapa en lugn stämning och ha roligt tillsammans. Och att hitta in i de barn som är lite jobbiga. De ska ha någonstans där de duger. Men man får inte glömma de tysta barnen som behöver uppmuntran.”
… i vårt samhälle? Att man hinner engagera sig i barnen. Därför är det bra att ha en fritidspedagog på bilioteken som har tid till det. Med barn som är utåtagerande till exempel, finns det alltid något bakom. Om man pratar med dem hittar man nya sidor hos dem.”

ur Lärarförbundets Magasin