Läs senare

Det ultimata utelivet

Reportage Enligt Therese Lundberg finns inga pedagogiska nackdelar med utefritids. Tvärtom. Färre konflikter och bättre motorik borde få fler att testa konceptet, tycker hon.

28 Okt 2016
Det ultimata utelivet
Jonas Nilsson och Therese Lundberg är båda friluftsmänniskor och hoppas att fler barn upptäcker naturen. Foto: Kalle Kiander

Foto: Kalle Kiander
I dag är en bra dag för ett utefritids: sol, värme, lite vind. Om det är snöstorm eller femton minusgrader försöker de åtminstone att äta mellanmålet ute.

Utefritids finns på tre skolor i Nyköping och på Långsätterskolan är man inne på fjärde året. Idén kom från Therese Lundberg själv, som har ett stort friluftsintresse och ville testa att vara ute större delen av fritidshemstiden, året runt, för att utmana både sig själv och barnen. Det fanns också önskemål från föräldrar vars barn hade gått i uteförskolor att få fortsätta på den linjen.

– Jag ville utvecklas och få större användning av kursen i äventyrspedagogik, säger fritidspedagogen Therese Lundberg.

När de startade för fyra år sedan, la hon lappar med information i alla lågstadieelevers lådor på våren. Intresset fanns och på hösten startade utefritidset.

Foto: Kalle Kiander

Långsätterskolan har många utflyktsplatser i närområdet. Fem minuters gångväg från skolan ligger skolskogen med en eldstad, bänkar och olika hinderbanor som skolans vaktmästare har byggt. Där finns berg och stigar, stenar, fågelsång och mossa. Men inga väggar och inget tak, på så sätt blir ljudnivån lägre än inomhus. Therese Lundberg tror att det är en av anledningarna till att konflikterna är färre.

Allt som går att göra inne går att göra ute, är hennes filosofi. Aktiviteterna varierar lite beroende på årstid – på vintern gör de olika experiment eller bygger isskulpturer eller målar på snön om det finns någon, på våren och sommaren blir det vattenlekar av olika slag. Det är extra viktigt att skapa bra relationer eftersom utefritids har barn från sex olika klasser, så lek och kamratövningar är givet.

– Vi har ibland matte- eller svenskövningar, som naturbingo och en A-Ö-lek. Skapande är viktigt för oss också, vi både tovar och målar med naturmaterial och pressar löv som vi gör tavlor av.

Therese Lundberg berättar också om en ­övning som heter följa repet, då de spänner ett rep i skogen och hänger gardinringar på det. Barnen tar en ring, följer repet och ska sedan klara av olika uppgifter längs vägen.

De har också leklådor med sig ut, där det finns olika leksaker men inget Lego, det är för svårt att bygga utomhus. Annat de måste ta med sig är första hjälpen-låda och knivar för dem som vill tälja – knivkörkort är obligatoriskt. De måste förstås ta med sig mellanmålet och visst kan det bli bökigt ibland – allt de tar med sig ut måste fraktas runt på en vagn.

Foto: Kalle Kiander

Den här dagens planerade aktivitet är att alla elever ska hjälpas åt att rulla en kula i avsågade avloppsrör, för att se hur fort den går, hur många gånger den trillar ner och hur många meter per sekund den går. Alla måste vara med, alla måste samarbeta.­ ­Therese Lundberg och kollegan Jonas Nilsson tar fram rören. Barnen ställer sig på ett långt led i en backe och får varsitt. De börjar genast räkna ut hur de måste hålla sitt lilla rör så att kulan ska rulla fortast möjligt, för att de ska kunna slå sitt gamla rekord. En del sätter sig på huk. När Therese Lundberg släpper kulan tar det genast fart i barngruppen – kulan måste räddas kvar och rulla fort och rören hålls ner, upp, barnen ställer sig på tå, på knä och de hejar på varandra. De tappar kulan fyra gånger, men är glada ändå. Den rullade 26,5 meter den här gången. När rörleken är slut, blir det sångsamling innan den fria leken tar vid.

Hälften av eleverna är killar, hälften tjejer. Therese Lundberg trodde först att fler killar skulle välja utefritids, men det har alltid varit jämn könsfördelning.

– Jag trivs väldigt bra på mitt jobb. Ledningen har hela tiden trott på konceptet så det har alltid varit lättjobbat.

Varje höst gör utefritids besök på Palstorps hage, som är en lek- och upplevelsegård utanför Nyköping. Där finns leksaker av naturmaterial, linbanor av gamla traktorsäten, snickarbod och man kan få hoppa i hö på loftet. Två gånger har avdelningen besökt Naturum på Stendörrens naturreservat där de har ägnat sig åt akt­iviteter av olika slag; håvat smådjur, gått en upplevelsestig och fått guidning i en utställning om Östersjön.

Foto: Kalle Kiander

Therese Lundberg berättar att hon som pedagog känner sig mer delaktig utomhus. Barnen bjuder in henne att titta på saker de upptäcker i naturen, känna lukter, smaka bären de hittar.

– Jag tycker att kunskaperna de får ute sitter kvar längre, de lär med alla sinnen på ett helt annat sätt.’

Barnen blir mer trötta i kroppen men inte i huvudet, tycker hon. Här ute är de hänvisade till varandra, det går inte att gå till andra kompisar i ett annat rum. De måste hjälpas åt och de får utlopp för sin energi, även de elever som har lite mer energi än andra.

Therese Lundberg får ibland höra att andra tror att det är svårt att motivera eleverna. Men de elever som är här har valt att gå på utefritids, många är med i scouterna på fritiden. Andra, som rektorer, frågar om det inte är dyrt med en utefritidsavdelning.

Foto: Kalle Kiander– Det kan vara dyrare med inköpen till en början, men det materialet håller ju flera år, som en stekhäll. Det kan vara tungt att bära grejer ut och in hela tiden, men det får man lösa – vi har en vagn som vi drar runt på.

Självklart vet hon att det i många fritidshem är alldeles för stora barngrupper och för lite personal och att det kan vara ett hinder för att starta ett utefritids. I Långsätterskolans fritidshem arbetar på de fem avdelningarna sammanlagt 16 personal varav tre med examen som fritidspedagog/lärare i fritidshem. På utefritids är de tre pedagoger från den här hösten, Therese Lundberg och en till har fritidspedagogexamen.

Hon önskar att fler startar utefritids, inte minst för elevernas skull – alla elever. De som går på Långsätterskolans utefritids i dag är ofta barn till lärare/förskollärare och/eller friluftsintresserade föräldrar. Hon vill gärna nå fler.

– En del föräldrar kanske tror att man måste köpa nya dyra kläder till sina barn, men vi har kvarglömda kläder här som skulle räcka till fler.

Långsätterskolans fritidshem

En avdelning av fritidshemmets fem är utefritids. Ettorna kommer 12.30. När de andra ansluter 13.30 går de ut och äter mellanmål, har aktiviteter och går tillbaka till fritidshemmet 15.30–16.00.

I dagsläget går 32 barn från år 1–3 i skolans utefritids. Therese Lundberg vill gärna starta en uteavdelning även för förskoleklassens elever och det finns intresse från barn och föräldrar – men inte från pedagoger.

Therese Lundberg har en och en halv timmes egen planeringstid i veckan, en och en halv med ute-kollegan på ett av de andra fritidshemmen och en timme med all fritidspersonal på skolan.

ur Lärarförbundets Magasin