Läs senare

”Det var yrket som valde mig”

av Annika Dzedina
10 Feb 2017
10 Feb 2017

Mitt jobb

Namn: Ronny Axberg

Arbetsplats: Ulriksdals­skolan i Solna.

Utbildning: Erfarenhets­baserad utbildning till lärare mot fritidshem vid Stockholms universitet.

Lön: 32 950 kronor

Fritid: Är helst på kolonilotten vår, sommar och höst. På vintern reser jag.

Ronny Axberg, lärare i fritidshem på Ulriksdalsskolan i Solna. Hur kom det sig att du utbild­ade dig till lärare i fritidshem?

– Det var som att yrket valde mig. Jag tränade simhopp i simklubben Neptun på Södermalm i Stockholm och de drev även ett fritidshem. Jag kände en person som jobbade där och när de behövde mer personal blev jag tillfrågad. Jag trivdes väldigt bra och när jag efter tio år fick chansen att utbilda mig, tog jag den.

Varför trivs du?

– Det är roligt att ingen dag är den andra lik. Det är roligt att se barn lära sig och utvecklas.

Ulriksdals­skolan öppnade 2014 och har en utvecklingsgrupp för fritidshem. Berätta!

– Ja, det är en ny skola i ett växande område vilket är väldigt roligt, men den första tiden fanns det också stora utmaningar. För ungefär ett och ett halvt år sedan bildades en utvecklingsgrupp. Både rektor och biträdande rektor är med, de tycker att fritids är viktigt och satsar gärna på det. Förutom ledningen är vi sex personer i gruppen som arbetar i fritidshemmet. Vi ses en gång i veckan och har en halvdagskonferens per termin. Vi diskuterar vad vi behöver utveckla, hur vi ska skapa likvärdighet mellan avdelningarna, hur vi ska samordna oss på bästa sätt. Vi har också möte med all fritidspersonal en gång i veckan, där vi informerar om vad som är på gång. En pedagog har i sitt uppdrag att utveckla och samordna fritids, särskilt de stora aktiviteterna. Vi ordnar till exempel Let’s dance med två dagars danstävling för år 1–3 och förskoleklassen som publik, vi har utarbetat ett årshjul där vi synliggör vilka aktiviteter som kommer igen under året. Vi har en löpartävling varje vår, där alla får vara med.

Vilken fråga brinner du extra mycket för?

– Det är nog leken. Jag tycker att vi vuxna leker för lite tillsammans med barnen. Alla borde delta, inte bara i fotboll och brännboll, utan vara med på barnens nivå i det vardagliga arbetet.

Ni verkar ha skolledningen på er sida. Hur gör man för att få det?

– Jag tror att man måste visa på goda exempel, visa upp fritids och det som händer där och förklara hur vi arbetar. Jag hoppas också att den nya läroplanen gör att fritidshemmen runt om i Sverige blir synliga och att personalen säger till rektorn att ”det som står här är vårt uppdrag, vi måste få både resurser och behörig och kompetent personal att genomföra det”.

Hur ska man få fler att våga satsa på yrket?

– Vi som jobbar i fritidshem måste visa goda exempel från fritids och berätta hur givande det är att arbeta här.

Tycker du att det är en bra kombination att lärare i fritidshem också undervisar i ett skolämne?

– Hade Stockholms universitet, där jag pluggade, erbjudit idrott och hälsa hade jag kunnat tänka mig att undervisa i det lite grann. Just nu är jag bara på fritids vilket jag är väldigt nöjd med. Jag tror att det kan funka att arbeta med ett ämne också, även om jag var noga med att jag enbart ville jobba på fritids. Ska man undervisa i ämnen måste man vara oerhört noga med att få rätt förutsättningar, med planeringstid, ställtid och schema.

Viktigast just nu …

…. i samhället?

– Medmänsklighet.

… för fritidshemmen?

–Att framhäva den verksamhet vi har och det vi gör på fritids. För skolledningen, för föräldrar och för media.

ur Lärarförbundets Magasin