Läs senare

Dissa inte drömmarna

av Jonas Wallman
17 Maj 2017
17 Maj 2017
Jonas Wallman, fritidspedagog

Vad är kunskap? Vad är lärande? Jag är nog inte den första att lägga pannan i veck över den frågan. Jag har i många år levt med skolan, som är en maktfaktor när det kommer till lärande, och jag har som fritidspedagog agerat kompensatoriskt och samverkande för att optimera barnens lärande.

Som sjuåring hade jag en solklar drivkraft i mitt lärande: att inte göra min fröken arg eller min mamma besviken. Detta drev mig genom hela grundskolan och faktiskt ett par skolår till – min rädsla!

Så tror jag inte att dagens barn upplever det, eller jag hoppas i alla fall inte det. Deras vetgirighet driver dem till egna kunskapserövringar. Jag kan bara se till mina egna barn: Min fyraåring kan allt om Batman, min åttaåring vet allt om Pokémon och min 16-åring kan namnen på alla professionella fotbollsspelare världen över. Detta är kunskaper de själva skaffat sig för att de är viktiga för dem och deras liv.

Vår viktigaste uppgift är att visa eleverna att vi inte kommer att krossa deras drömmar …

Om en sjuåring säger att hen vill bli författare ses det antagligen av många vuxna som sunda och spännande framtidsdrömmar. Om samma sjuåring i stället säger att hen vill bli bloggare blir bemötandet antagligen väldigt annorlunda.

Jag är övertygad om att vi inom skola och fritidshem måste våga se lärandet och kunskapsinhämtning i ett mycket vidare perspektiv. Vad som är väsentligt för dagens elever och inte bara här och nu utan när de ska omsätta sina kunskaper till verkliga livet.

Vem är jag och vem är du som tycker sig ha rätten att säga åt våra barn och elever att de inte ska jaga drömmen om att jobba som spelutvecklare, modebloggare eller FIFA-tvspelare? Efterfrågan kommer i alla fall att skapa sjuksköterskor, lärare och snickare, för det finns bara så många fotbollsproffs världen kan mäkta med. Vår viktigaste uppgift är att visa eleverna att vi inte kommer att krossa deras drömmar men att hjälpa dem att ha en plan B och en plan C, för vissa drömmar är svåra att nå. Framtiden är inte vår men den är vårt ansvar.

ur Lärarförbundets Magasin