Läs senare

Drama som metod

tips & trixAtt arbeta med drama gör att eleverna får ökad självkänsla, bättre självförtroende och lär sig lösa konflikter på ett smidigare sätt. Detta visar forskning om dramapedagogik och det vittnar många lärare och fritidspedagoger om.

28 Okt 2016
Drama som metod

Tips & trix. I läroplanen står att elever i fritidshem ska arbeta med skapande genom olika estetiska uttrycksformer, till ­exempel lek, bild, musik, dans och drama.

Tre bra dramaövningar:

Från äpple till groda

Håll i ett tänkt äpple. Det skickas till personen bredvid och i samma stund förvandlas det till en groda. Eleven som tar emot grodan ska förhålla sig till denna och formar sina händer så att grodan inte kan smita. Den som fått grodan skickar den vidare till nästa person, men då förvandlas den till något nytt.

En övning som är bra för fantasin!

På restaurangen

Man behöver ett bord och fyra stolar. Stolarna representerar varsin känsla. En person föreställer en kypare och fyra är gäster. Man bestämmer en replik som alla gästerna ska uttala, var och en utifrån sin känsla, till exempel ”Varför ligger det en fluga i min soppa?” Det finns också möjlighet att ha en dialog med kyparen, att gå in ännu mer i sin känsla och berätta mer om den egna rollfiguren.

En övning som är bra för att känna olika känslor, att leva sig in i en annan person och att kommunicera med andra.

Trädet och vinden

Dela gruppen på hälften. Ena halvan sprider ut sig på golvet. De ska ställa sig bekvämt och får gärna blunda. Berätta att de är träden i en stor skog. I skogen drar en varm vind fram. Det är den andra halvan av gruppen, som försiktigt susar mellan träden och pysslar om dem. Gungar träden, stryker med handen längs ryggen, klämmer försiktigt i nacken. Vindens uppgift är att få träden att känna sig trygga. Avrunda efter en stund med att vinden drar vidare och träden sträcker på sig och vaknar. Sedan byter man grupper.

En avslappningsövning!

Källor: dramaövningar.se, Att arbeta med dramaövningar i skolan för att stärka grupp och individ (Utvecklingsarbete i lärarutbildningen, Emelie Edström och Lina Antus-Lindgren, Mälardalens högskola 2012), Sotenäs.se

ur Lärarförbundets Magasin