Läs senare

Barn störs mer av reklam

17 Maj 2017

Studie

Effects of online advertising on childrens visual attention and task performance during free and goal-directed internet use: A media psychology approach to childrens’ website interaction and advert distraction

Nils Holmberg

Lunds universitet

Barn i 9-årsåldern är flera gånger känsligare för störande reklam än vad vuxna är. Det visar studier från Lunds universitet där man bland annat studerat barnens ögonrörelser.

– Jag hoppas att min forskning kan leda till en upprensning av de värsta avarterna inom reklambranschen, säger medie- och kommunikationsvetaren Nils Holmberg som har gjort studien.

Media-multitasking, när man använder olika­ medier och ständigt byter fokus, kan leda till stress och barn är mycket mer känsliga för det än vuxna. Tillsammans med Humanistlaboratoriet på Lunds universitet har Nils Holmberg utvecklat en metod för att mäta hur mycket barns fokus störs av reklam. När barnen utförde uppgifter på nätet samtidigt som reklam visades, försämrades läsförståelsen avsevärt. 137 barn i åldrarna 9–12 ingick i undersökningen.

ur Lärarförbundets Magasin