Läs senare

”Jag njuter av lugnet i fjällen”

28 Okt 2016

Hej Kristian Sörbring, fritidspedagog som arbetar i förskolan i Abisko. Varför blev du fritidspedagog?

– Jag gick själv i fritids när jag var liten och minns det med glädje. Jag gillade att det fanns en snickarbod och målarateljé och att vi hade nära till skogen där vi byggde kojor. Det har levt kvar i mig så när jag skulle utbilda mig blev det till fritidspedagog.

Du arbetar i Abisko i den svenska fjällvärlden. Hur hamnade du där?

– Jag kommer från Floda i Lerums kommun, men kärleken förde mig till Norrbotten och jag har jobbat här några år nu. Jag tycker om naturen och fjällen, så när chansen att få ett jobb här dök upp tog jag den, även om jag nu arbetar i förskolan. Det fanns en fritidspedagog anställd i fritidshemmet redan. Abisko är en ort i Kiruna kommun med en fjällstation och ett naturvetenskapligt forskningscentrum. Vi har fem minuter till Torne träsk och fjällen utanför dörren.

Hur utnyttjar ni naturen?

– Vi odlar blommor och kryddor och beger oss naturligtvis ut. Vi tittar på växter, insekter och spillning. I naturrutan lägger vi ibland dit fruktrester och återkommer då och då för att se vad som har hänt.

Lär ni barnen om fjällen, om samer, om gruvnäringen och om turistnäringen?

– Vi kommer börja mer med detta i höst och promenera här i byn, göra studiebesök, låna böcker från bokbussen och kolla efter filmer på nätet.

Hur många barn går det på skolan?

– Sammanlagt går det elva i skolan som är en F–9-skola och i förskolan går det tio barn. De flesta går även i fritids.

Så du känner inte igen dig i beskrivningarna av att barngrupp­erna är för stora då?

– Nej, det problemet har vi inte här, vi hoppas snarare på fler barn. Till hösten börjar två barn i högstadiet, men det står inga i kö till att börja i förskolan, så vi får se hur många barn det blir. Några av dem som jobbar på forskningsstationen kommer från andra länder och stannar i ett par år bara. Men om vi får fler barn, gäller det att det finns bostäder till dem vi i så fall behöver anställa. Själv bor jag i en stuga i Björkliden.

Brinner du för någon särskild fråga i jobbet?

– Jag är intresserad av drama, film och teater och har arbetat med amatörteater i många år. Jag skulle vilja tillverka handdockor­ tillsammans med barnen, eller göra kortfilmer.

Vad inspireras du av?

– Barnen och deras nyfikenhet inspirerar mig. Jag kan också inspireras av lugnet som finns i naturen här uppe.

Om du inte vore fritidspedagog, vad skulle du göra då?

– I nuläget trivs jag bra men på sikt finns en tanke att flytta utomlands och tillsammans med min fru starta ett ”bed and breakfast”. Eller kakelugnsmakare – det verkar vara ett spännande yrke!

Hur ska man få fler att utbilda sig till lärare i fritidshem?

– Dels höja lönerna och dels tror jag att man redan i årskurs 9 skulle kunna göra studiebesök på fritids för att lära sig mer om yrket.

Vad är det för skillnad mellan att arbeta i en stad och här i fjällvärlden?

– Jag jobbade i Kalix förut och där var det större barngrupper. Här hinner vi se alla och även de tysta barnen kommer till sin rätt mer.

Viktigast just nu …

… för fritidshemmen?

”Det är svårt att svara på, men det kanske skulle vara att vi får samma lön som lärare i grundskolan eftersom vi arbetar även i skolan. ”

ur Lärarförbundets Magasin