Läs senare

Kampen om tiden

av Helena Ingvarsdotter
07 Feb 2018
07 Feb 2018
Helena Ingvarsdotter, chefredaktör.

Barn som har det extra tufft, stora grupper, ont om utbildade kollegor, problem att hitta vikarier å ena sidan. Tuffare kvalitetskrav på verksamheten med nya styrdokument å andra sidan. Hur ska den ekvationen gå ihop? Det gör den förstås långt ifrån alltid.

En fara med det är att lärare i fritidshem och fritidspedagoger, precis som andra som arbetar i människonära yrken, drabbas av samvetsstress. Att inte hinna ge det man anser att andra behöver kan leda till utmattning, menar forskare. Det kan också kallas empatitrötthet.

Ofta när vi talar om stress säger vi att vi har ont om tid. Men om vi bara talar om tidsbrist kommer vi inte åt hela problemet. Det säger Lisbeth Rydén, organisationskonsult och doktorand som vi har intervjuat i det här numret. Hon tipsar om att skilja på stress och frustration. Läs mer om hennes tankar i vårt fokus om tid här.

Där får du också följa med till Maria Parkskolans fritidshem i ­Helsingborg där de har fått till det viktiga pusslet med tillräcklig planeringstid. För som vanligt vill vi inte bara skriva om utmaningarna och problemen, utan också ge goda, konkreta exempel från kollegor som hittat ett bra sätt att jobba.

Ett annat spännande arbetssätt skildras i reportaget från Runnerydsskolans integrationsfritids i Nässjö. Där går fritidsläraren och språkstödjaren på gemensam samtalspromenad med nyanlända elever.

Trevlig läsning!

ur Lärarförbundets Magasin