Läs senare

”Måste arbeta med känslor på fritids”

Mitt jobbPeter Jacobsen är musiklärare, fritids­pedagog och ansvarar för estetisk verksamhet på Thomasskolan.

av Annika Dzedina
27 Okt 2017
27 Okt 2017

Vad brinner du mest för i fritidshemmet?

– Jag brinner för att personalen ska få bättre förutsättningar för verksamheten, så att det sker ett lärande. Tyvärr är fritidshemmen lågprioriterade vilket bekymrar mig. Jag tycker att förskolan är mer prioriterad – lyssna bara på namnet, det heter inte daghem längre utan förskola. Kanske borde fritidshem också byta namn till något med skola, så att alla förstår att det handlar om lärande.

Vad är du mest stolt över att ha åstadkommit i jobbet?

– De estetiska ämnena är min grej, jag tror på att få igång barnen att röra sig och jag älskar deras glädje när vi jobbar med musik, drama och bild. Och de gånger jag har haft skapandeprojekt och det lyser i ögonen på barnen – det gör mig stolt!

Du har skrivit en bok – berätta!

– Ja, jag har skrivit boken Seppos äventyr för barn mellan fem och nio år. Den handlar om pojken Seppo som får vara med om en massa roliga och spännande äventyr – men i undertexten handlar äventyren om starka känslor, som att bli orättvist beskylld, utanförskap, att inte passa in. Boken har kommit till genom att jag improviserade berättelser för barnen på fritids. Jag hittade på äventyr och barnen gillade det och efter ett tag började jag skriva ner dem och märkte att de handlade om att kunna bearbeta olika känslor. Det är viktigt, annars fastnar man i känslor som bara tar onödig energi och kan bli farliga längre fram. Alla har väl på något sätt upplevt hur det är att bli lämnad ensam – men äventyren slutar såklart bra! Jag är ofta ute på skolor på författarbesök. Jag läser ur boken och sjunger en sång som jag har skrivit om Seppo. Det är kul, jag får ofta omedelbar respons från barnen!

Har du planeringstid?

Mitt jobb

Namn: Peter Jacobsen

Arbetsplats: Två särskolor i Strängnäs, Tosteröskolan och Thomas­skolan. Arbetar som musiklärare och fritids­pedagog och är också ansvarig för estetisk verk­samhet på Thomasskolan.

Lön: 27 200 kronor på en 80-procentstjänst.

Utbildning: fritidspedagog­examen från Lärarhögskolan i Stockholm.

– Ja, på Tosteröskolan har jag en timme ihop med mitt arbetslag och sedan har jag en och en halv timme egen planeringstid.

Du är den enda som har pedagogisk utbildning på ditt fritidshem, hur ska man få fler att utbilda sig?

– Man måste höja statusen på yrket. Det gör man genom att hela tiden vara tydlig med vad vi gör på fritids; använd en hel vägg på skolan och sätt upp foton, lappar, dokument och berätta vad eleverna lär sig! Vi måste också berätta för andra lärare, skolledning och politiker att fritidshemmet är en pedagogisk verksamhet, inte ett ställe där barnen är för att de inte har något annat att göra.

Vad inspireras du av?

– När jag får interagera med barnen. Jag har själv en massa idéer och kan starta nya projekt, men om jag märker att barnen inte är intresserade av det utan vill något annat, då gäller det att ”kill your darlings” och gå dit barnen vill i stället. Det får jag inspiration av!

Viktigast just nu …

… för dig?

Att landa på mitt nya jobb och få alla pusselbitar att gå ihop.

… för fritidshemmen?

Att få politiker att förstå att fritidshemmen inte är ”ett nödvändigt ont” utan en läroplats med pedagogik.

ur Lärarförbundets Magasin