Ingår i temat
Ordning på leken
Läs senare

Mattelektion à la fritidshem

Greppa undervisningenPå Rubinens fritidshem gör barnen en egen musikshow. Ett utmärkt tema att planera sin undervisning runt tycker läraren Sofia Kinell.

av Elisabeth R Brising
07 Apr 2017
07 Apr 2017
Foto: Emelie Asplund

Vårens första dag … Och jag vill va med …

Barnkören sjunger till Lalehs låt, några spelar maracas. Eleverna på Rubinens fritidshem i Partille övar på startnumret till sin vårshow. Personalen sitter runt barnen, sjunger med och slår med händerna mot knäna för att visa takten.

– Bra jobbat! Ni måste höja rösterna lite mer när ni har instrument och tänka på takt, takt, takt, säger

Sofia Kinell, lärare i fritidshemmet.

Tre gånger i veckan jobbar alla på Rubinen med vårshowen på olika sätt. Eleverna har fått välja en arbetsgrupp: artist, programledare, sälj- och marknadsföring eller bygg och dekor.

Lekandet gör att undervisningen upplevs som meningsfull

– Men det är viktigt med ett gemensamt inslag också för att känna att vi gör det här tillsammans och att alla får stå på scen, förklarar Sofia Kinell.

I sångstunden tränar barnen förmågor som samarbete, språk, minne och musikalitet. De har tidigare läst låtens text på storbild och pratat om den. Nu övar de på att lära sig texten utantill och sjunga och spela i samma takt. I valet av tema har arbetslaget utgått från barnens intresse för musik och kopplat det till mål i läroplanen kring språk och skapande. Här på Oxledsskolans fritidshem har man fördjupat sig mycket i begreppet undervisning. Sofia Kinell är processledare och har inga problem med att säga att hon håller lektioner, eller lärtillfällen om man hellre vill det. Att planera utifrån läroplanens mål, ha lärandet i fokus och att utvärdera och analysera undervisningen efteråt är självklart för henne.

Vårshowens kopplingar till mål i läroplanen:

  • Kommunicera med språkliga uttrycksformer i olika sammanhang.
  • Pröva och utveckla idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling.
  • Centralt innehåll: Språk och kommunikation, skapande och estetiska uttryck.
  • Skapa och upprätthålla goda relationer samt samarbeta utifrån demokratiskt och empatiskt förhållningssätt.
  • Skapa och uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer.

Efter sångsamlingen är det dags för ”mattelektion” à la fritidshem. Sofia Kinell tar med sig ”säljgruppen” ut på gården där det står en leksakskiosk. Med kassaapparat och plastmuffins blir caféet komplett. På väggen hänger en prislista som eleverna gjort med läraren några dagar tidigare. Kaffe fem kronor. Kaka åtta kronor.

– Känner ni igen den? Vi tränar på caféet som om det vore show, säger Sofia Kinell och samlar barngruppen i en ring.

– Nu övar vi så att det känns verkligt. Molly, Lowe och Sara ni får börja vara säljare …

Barnen som ska handla delas upp i tre olika familjer som får varsitt kuvert med pengar. De öppnar och börjar räkna.

– Vi har väldigt lite pengar att leva på utbrister Julia.

Ja, hennes grupp har minst, bara 22 kronor att handla för i caféet. Medan de andra familjerna har 52 respektive 250 kronor. Det räknar de fram tillsammans med läraren.

– Jag vill att barnen ska få syn på skillnaderna för att sedan följa upp det i annan undervisning och sätta det i ett annat sammanhang, säger Sofia Kinell om övningen.

Kön ringlar lång till kakorna och det blir mycket diskussioner om vad man har råd med och inte. Alla får prova att sälja och köpa, räkna plus och minus med sedlarna och mynten. Inte alltid helt lätt. De pratar lite i mun på varandra och det kommer äldre elever och stör. En tjej kommer på att hon vill busa och råna kiosken i stället.

Vårens stora dag. Gruppen tränar på Lalehs låt och Sofia Kinell klappar takten på knäna.
Foto: Emelie Asplund

– Nej, så får ni inte göra, det är inte snällt, avbryter läraren.

När kiosken stängt gör Sofia Kinell en snabb utvärdering med handuppräckning. Hur många tyckte detta var svårt? Lätt? Mittemellan? Roligt? Vill leka kiosk igen?

Lektionen får ett bra betyg och Sofia Kinell tycker att hon fått syn på barnens förkunskaper.

– Jag hade hoppats att de äldre eleverna skulle hjälpa de yngre mer, men jag tror det blir lättare om vi är inomhus nästa gång där vi inte blir störda.

Det var första gången barngruppen prövade kassa­apparaten. Att de har ett verkligt mål – som caféet till showen– tror hon är viktigt för motivationen. Det och lekandet gör att undervisningen upplevs som meningsfull.

Inomhus övar artisterna. Eleverna mimar och dansar i smågrupper framför surfplattor där musikvideor går varma. Fyra tjejer visar sitt nummer till låten No Money med Galantis. Dansen startar med en hälsning med handflatorna mot varandra, eleverna snurrar runt, sträcker ut armarna. Det är samspelt och musikaliskt. Men ändå är tjejerna inte riktigt nöjda.

– Ge det tid, ni måste träna massa, massa gånger, säger Sofia Kinell.

Två andra tjejer har valt att göra Mellolåten Roadtrip men ångrar sig lite när de ser kompisarna dansa till No Money intill. Flera grupper börjar vackla i beslutet om låtval. Men att stå fast vid den låt man har valt är en förmåga som behöver tränas – att fatta beslut och fortsätta, anser Sofia Kinell. Därför uppmuntrar hon eleverna att öva vidare. När de väl kommit igång med skapandet brukar de inte vilja byta längre.

I klassrummet intill tränar tre killar på låten Feeling. Barnen mimar med rörelser till texten; spelar saxofon, ringer i telefon, pekar på varandra och ­”dabbar”, en armrörelse med inspiration från fotbollsspelaren Paul Pogba. I dag beslutar de om de sista stegen i dansen – ”vi hoppar och dabbar igen” – allt är glasklart.

– Jag tror vi är bättre än Samir och Viktor på deras dans, konstaterar William efteråt.

Sofia Kinell hinner också ha en lärstund med programledargruppen innan mellis. Det blir ett möte om manuset till showen, hur barnen ska komma ihåg vad de ska säga, att uttala låtar på engelska och vilka kläder programledarna vill ha på sig.

När det är dags för mellis har de har hunnit med mycket. Sofia Kinell och hennes kollegor har skapat lärtillfällen i hög takt inom allt från språk, räkning, musik och rörelse till samarbete, turtagning och kreativt skapande. Hon är nöjd med hur de utvecklat verksamheten här på Oxledsskolan senaste åren.

– Vi har kommit hyfsat långt i vårt tänk kring undervisning och lärande, men vi är absolut inte hemma. Utveckling av undervisning sker ständigt bara man vågar sätta lampan på det – och på sig själv som pedagogisk ledare.

ur Lärarförbundets Magasin