Ingår i temat
Nu får vi lov!
Läs senare

På djupet i fiskarnas värld

LovSöderkullaskolans fritidshem i Malmö har särskilda teman under loven. På sportlovet, när vi var på besök, fokuserade hela fritids på vatten.

26 Okt 2017
På djupet i fiskarnas värld
Foto: Emil Malmborg

Fritidspedagogen Anna Wiedewilt har nyss kryssat mellan djupa vattenpölar på Söderkullaskolans för övrigt lovtomma skolgård. Det är februarifredag i vecka 8, skolornas sportlov i Malmö. Grått, blött, inte en tillstymmelse till snöflinga. När Anna Wiedewilt möter upp vid busshållplatsen på gatan utanför säger hon direkt att hon i sin yrkesroll faktiskt älskar loven.

Vi har gjort så himla mycket roligt. Stackars dem som har varit lediga och missat detta

– Det är fritidshemmets glänsartid! Det är då vi rår om barnen hela dagarna, ingenting avbryter verksamheten förutom måltiderna och grupperna är ofta mindre. Vår inställning är att de barn som aldrig är på semester med sina familjer också ska få vara med om något speciellt på loven, få minnen och ha något att berätta om när skolan börjar igen. Vi har barn här som aldrig kommer utanför området annars, säger hon.

Den här veckan har Söderkullaskolans fritidshem haft vattentema. Anna Wiedewilt berättar att fritidspersonalen har bestämt sig för att arbeta så, i förbestämda teman under loven.

– Det gör verksamheten tydligare både för barnen och deras föräldrar, ger den en ram.

Iryna Bugera har fått ett brinnande fiskintresse under lovveckan och läst mycket faktaböcker. Foto: Emil Malmborg

Sommarlovet var uppdelat i olika teman olika veckor, till exempel förr och nu, bollar samt kärlek. På påsklovet om någon månad blir det tema gul. Och redan ganska snart, i mars, ska personalen ha möte för att planera kommande sommarlovstema.

– Vi sätter temat ganska lång tid i förväg, utifrån vad vi tror kan passa aktuell barngrupp. På så sätt hinner vi läsa in oss och fundera ut olika ingångar. Men teman är ju breda och även om vi har vissa förplanerade inslag så utvecklas verksamheten sedan utifrån barnens intressen. Och alla aktiviter är frivilliga att delta i, så ska det vara på fritids.

Detta sportlovs vattentema har bland annat inneburit att många av barnen har varit på isbanan i Folkets park där kommunen har gratis utlåning av skridskor. Anna Wiedewilt berättar att det var flera som aldrig hade provat att åka skridskor förut.

– Det var helt nytt även för en av oss pedagoger, så vi kunde skratta, ramla och vara nybörjare tillsammans.

På fritidshemmet har de gjort experiment om söt- och saltvatten och utforskat vad som flyter och sjunker. Och så har de sett filmen Hitta Nemo samtidigt som de fått knapra popcorn i festliga pappstrutar. Några barn blev så nyfikna på de olika fiskarterna i Nemofilmen att de valde att forska vidare om dem på nätet och skriva faktablad som nu sitter uppsatta på väggarna, medan en annan grupp ville ha skrivarstuga och skriva fisksagor. Och så har hela fritids haft kreativt skapande och gjort tittskåp med fiskar i och förberett ”La grande finale” som ska gå av stapeln i dag, när det är fredag.

– Akvariefiskarna ska flytta in! Det är jättespännande, säger Silvija medan hon förväntansfullt studsar upp och ner.

På väggen hänger foton från när fritids var på den spolade isbanan i Folkets park och åkte skridskor i början av sportlovsveckan. Foto: Emil Malmborg

Vi har kommit in från regnrusket nu och i ett rum sitter ett tjugotal barn framför ett än så länge tomt glasakvarium. De har släpat dit stolar och satt dem i rader efter varandra, och det ser lite ut som om de väntar på en teaterföreställning. Anna Wiedewilts kollega Hannah Pollaco intar det som i så fall skulle vara scenen. Hon ber några av barnen komma fram och hjälpa henne att hälla i baljan med vatten som står bredvid akvariet. I gott samarbetet lyckas de få i allt utan att spilla.

– Kommer ni ihåg från forskningen vad fiskarna behöver mer för att överleva? undrar Hannah Pollaco när akvariet är vattenfyllt.

Det gör barnen, de riktigt intresserade har satt sig in i havens hela kretslopp. Det finns biblioteksböcker på havs-, fisk- och akvarietema lite varstans i lokalerna, någon ihärdig fritidspedagog verkar ha länsat en stor del av bibliotekets utbud inom området.

– Syre! De behöver en syrepump för att andas, ropar Nathalie.

Tidigare i dag tog Hanna Pollaco bussen in till centrum med ett gäng barn. De var i djuraffären och köpte fiskar, fiskmat och inredning. Så syrepumpen finns här nu i en varupåse. Hannah Pollaco plockar fram den och ber några andra barn att komma och hjälpa henne att få den på plats.

Anna Wiedewilt viskar att det här med akvariet faktiskt från början är barnens egen idé. Önskan kom upp någon gång i senhöstas.

Att barnen får något att ta hand om är jättebra, också rent pedagogiskt

– Många ville ha husdjur på fritids och vi pratade om vad som är möjligt, med tanke på allergier och sådant. Skolan hade ett akvarium i matsalen tidigare, men vaktmästaren hann inte riktigt med att sköta det. Så vi frågade om vi kunde få flytta det hit i stället och det fick vi, förklarar hon.

Under sportlovsveckan har några av eleverna haft vattentema, och bland annat tillverkat ett tittskåpsakvarie. Foto: Emil Malmborg

Barnen har varit med och rullat akvariet genom skolan på en säckkärra tidigare i veckan. De har hjälpts åt att rengöra det. Att barnen nu får något att ta hand om och samlas kring tror Anna Wiedewilt är jättebra, också rent pedagogiskt.

– Det stärker ansvarskänslan och gruppen. Sedan kommer de såklart bli olika mycket engagerade och intresset kommer att hålla i sig olika länge, men just nu är många väldigt nyfikna. Vi har redan en ”akvariestädlista” och att få komma med på den, åtminstone nu i början, har varit eftertraktat.

Nu är syrepumpen, akvarieväxter och de nyligen rengjorda inredningsdetaljerna, bland annat en liten skattkista i plast, på plats. Emmanuel och Sara, som var med Hannah Pollaco i djuraffären i förmiddags, kommer in med varsin plastpåse fylld med fiskar. Så släpps de försiktigt i. Tystnaden lägger sig när fiskarna börjar simma omkring. Alla tittar spänt på.

– Det var viktigt att inte köpa någon sort som äter upp en annan, förklarar Silvija efter en stund.

Och det verkar ju ha gått bra. Ingen av fiskarna visar tendens att vilja kalasa på grannen.

– Ja, fast några kommer att dö i alla fall. Så är det bara, säger kompisen Emma.

Kanske blir det lite sorgligt då, men Silvija och Emma bestämmer sig för att inte tänka på det just nu. De berättar i stället att var och en av fiskarna har fått namn. Det finns till exempel en Lisa, en Nina, en Molly och en Tetrapack bland de kringsimmande glasräkorna, neontetrorna, tigerbarberna och malen.

– Vi har röstat, förklarar Emanuel.

Fast i sann demokratisk anda har de låtit några förbi namnlösa och sparat beslutet till klasskompisar som inte varit här under lovet.

– De vet inte ens att vi har fått akvariet, tänk vad överraskade de ska bli på måndag! säger Silvija och myser förnöjt.

Hon och Emmanuel enas om att de nog får jobba lite på att göra kompisarna införstådda med vad som gäller, för denna vecka har lärt dem att man inte kan behandla fiskar hur som helst.

– De får till exempel absolut inte lägga annat än fiskmat i akvariet, då kan de dö, säger Silvija oroligt.

Hon tycker att det är tur att hon har varit på fritids på lovet så att hon fått vara med om allt.

– Vi har gjort så himla mycket roligt. Stackars dem som har varit lediga och missat detta.

ur Lärarförbundets Magasin