Läs senare

”Relationen till barnen är min drivkraft”

08 Apr 2016

Du har nyligen bytt jobb. ­Berätta!

– Efter tolv år på Husieskolan började jag på Fridhemsskolan i höstas. En av anledningarna till att jag bytte jobb var att jag kände att jag behövde förnya mig och hitta ny drivkraft. Det är bra med nya utmaningar och jag har fått ett bra bemötande av både personal, barn och föräldrar här.

Hur kom du in på den här banan?

– Jag insåg att jag ville ha ett ­socialt arbete och gärna jobba med unga när jag gick på folkhögskola. Fritidspedagogutbildningen passade mig utmärkt. Själv trivdes jag inte riktigt under mina första skolår och hade inte heller någon vuxen att anförtro mig till. Därför ville jag bli den där vuxne som jag själv kände att jag saknade. En trygg person som bryr sig och visar barnen att de är viktiga. När barn jag haft tidigare kommer fram till mig på stan – ger mig en kram och berättar hur mycket fritidstiden betydde för dem – då känner jag att jag nått mitt mål.

Hur skulle du vilja utvecklas i din yrkesroll?

– Mina egna erfarenheter av skolan fick mig att vilja jobba mer med barn som är i behov av särskilt stöd. Men nu har jag fått ta alltmer ansvar för de tekniska bit­arna. Det föll sig så naturligt eftersom vi kommit längre i arbetet med datorer, lärplattor och annan teknik på min förra arbetsplats. Det känns kul att få användning av kunskaperna.

Är det något särskilt du tagit med dig?

– Jag skulle vilja arbeta mer med Stop Motion, en applikation som man kan göra animerade filmer med genom att ge liv åt exempelvis Lego-gubbar. Det är viktigt att lära barnen att lärplattan och datorn står för mycket mer än att spela spel. Även om digitala verktyg är allt vanligare får inte alla med sig kunskapen att hantera dem hemifrån. Det är ett viktigt jobb för oss att lära ut.

Vad är det bästa med jobbet?

– Att se barnens glädje – att de knappt vill gå hem på eftermiddagen. Om barnen är nöjda med det vi gör tillsammans på fritids, alltifrån konflikthantering till aktiviteterna som vi ordnar, är jag nöjd. Målet är att de ska få ha en riktigt bra dag här och att alla ska trivas. Att själv få gå hem med ett leende på eftermiddagen för att man känner att man har gjort ett bra jobb – det är härligt.

Vad ger dig kraft och ­inspiration i arbetet?

– Barnens reaktioner, att se att de vill lära sig mer och utvecklas tillsammans med oss, är en bekräftelse på att det vi gör går fram. Att hela tiden vidareutveckla deras intresseområden känns inte särskilt betungande när man ser att de engagerar sig i aktiviteterna. Det får mig att vilja anstränga mig ännu mer för att utveckla verksamheten.

MItt jobb

Namn: Bror Remhill

Ålder: 41

Arbetsplats: Fridhemsskolan, Malmö

Bor: Malmö

Lön: 27 750 kronor

Utbildning: Fritidspedagogexamen från lärarhögskolan i Malmö, blev klar 2002

På gång just nu …

… på din arbetsplats? ”Vill introducera barnen för olika tekniska verktyg och lära dem att tillverka sina egna spel, filmer och böcker. Att rita och berätta med hjälp av applikationer som Imovie, Stop Motion, Book Creator och Educreations är enklare än man kan tro.”

… för dig? 

”För att utvecklas i min yrkesroll har jag sökt en tjänst som kombinerad fritidspedagog och IKT-pedagog (informations- och kommunikationsteknik) på Fridhemsskolan. Håll tummarna för att jag får det!”

ur Lärarförbundets Magasin