Läs senare

”Spännande att jobba med nyanlända”

13 Dec 2016

annikahenrikssonAnnika Henriksson, fritidspedagog på Högoms skola i Sund­svall, du fick priset ”Framtidsmyran” av Sundsvalls kommun i våras. Varför?

– Jag fick det för att jag ser till alla barn, lyfter barnen och för att jag är en flitig arbetsmyra och en eldsjäl som fortfarande tycker att det är roligt att jobba – så stod det i motiveringen i alla fall! Jag fick en statyett och 2 500 kronor att använda till fortbildning till exempel.

Varför utbildade du dig till fritidspedagog?

– Jag är en väldigt aktiv person, ett stillasittande jobb skulle inte passa mig. Jag tycker också om att arbeta med människor och det går att påverka det här jobbet ganska mycket; vi är både ute och inne och kan i hög grad bestämma vad vi vill göra.

Annika Henriksson

Namn: Annika Henriksson

Bor: Alnö i Sundsvall

Ålder: 50

Arbetsplats: Högoms skola i Sundsvall

Lön: 28 000 kronor

Utbildning: fritidspedagogexamen i Falun/ Borlänge 1987

Brinner du för någon särskild fråga?

– De senaste åren har vi tagit emot en hel del nyanlända barn och jag tycker att det är roligt med flerspråkigheten. Det är spännande att se dem utvecklas och komma in i både skolan och samhället. Det är också nyttigt och bra för våra ”gamla” barn att få lära sig om hur andra människor kan ha det. De lär sig tillsammans. Jag brinner också för fritidshemmet som sådant. Nu har det blivit mer och mer så att de nya lärarna i fritidshem sugs upp av skolan och ämn­ena och känner att de inte har tid för planering eller utvärdering av fritidstiden. Jag är också VFU-handledare för studenter vilket är väldigt roligt, men jag har sett att många är mer och mer i skolan. Fritids måste prioriteras lika mycket som skolan.

Vad är det svåraste med att arbeta med nyanlända?

– Det är svårast den första tiden, de första veckorna, när de inte kan språket. Ibland har vi använt tolk men det är relativt dyrt. Vi har kommit på att vi kan använda oss av bilder i stället, så att vi kan berätta hur allt fungerar och vad man får respektive inte får göra. Jag vill att det ska bli en bra start på fritids för alla barn, oavsett hur länge de har varit i Sverige. Efter de första veckorna brukar det rulla på, det är roligt att se hur snabbt de lär sig både språket och hur fritids fungerar. Det är också viktigt att få kontakt med föräldrarna, tycker jag.

Hur lägger ni upp arbetet på ert fritidshem?

– Just nu har vi ett pingistema till exempel. Vi har barn från förskoleklass till år 5, så det gäller att hugga tag i något som alla kan vara intresserade av när det dyker upp, som Pokémon Go. Vid advent har vi alltid en sångstund och fika då vi bjuder in föräldrarna, liksom vid Fritidshemmets dag såklart. Vi har en skridskobana precis utanför skolan och vi har nära till skogen, vilket vi förstås utnyttjar. Vi har också väldigt bra lokaler just nu, bland annat en musikstudio med olika instrument.

Viktigast just nu …

På din arbetsplats?

– Vi har flyttat nyligen och börjar få till en bra utemiljö. Den är viktig att behålla. Vi är också nöjda med våra lokaler där det finns plats för musikrum, bildrum och pingisrum, vi är väldigt måna om att vi kan ha det så även i framtiden.

I samhället?

– Att få barnen att prata med varandra i stället för att använda våld, att lära sig att hantera sin ilska. Att barn och unga gör något vettigt på sin fritid och att de förstår att alla är olika men lika bra. Det är också en utmaning med de ofta stora barngrupperna på fritids; vi måste se alla barn, även de tysta.

ur Lärarförbundets Magasin