Läs senare

Tid att protestera

av Helena Ingvarsdotter
10 Feb 2017
10 Feb 2017

Om jag ska vara ärlig så är inte den här tiden på året min favoritperiod. Den präglas mest av småseg frusenhet, och här i södra halvan av Sverige är den gnistrande snön oftast bara något att längta efter. Men det gäller att inte fastna i den typen av negativa tankar. Det vet Malin Rapp som håller kurser i motivationsforskning och som är intervjuad i det här numret under vinjetten Jobbsupporten:

”Vi behöver välja berättelser som motiverar oss själva, inte sådana som sänker oss ytterligare”, säger hon.

Det tror jag är viktigt, för att orka. Men vi måste också prata om de brister som finns. Att på jobbet ständigt trolla med knäna leder till utmattning och sjukskrivningar. Något som sorgligt nog blivit ett allt större problem. Det är nödvändigt att protestera.

Ett sätt är att vifta med läroplanen, där uppdraget nu tydliggjorts, framför ögonen på chefer och politiker så att de inser att resurserna behöver öka om verksamheten ska leva upp till styrdokumenten. ­

Det ­behövs högre personaltäthet, mindre barngrupper och mer tid för att planera och utveckla.

Ladda gärna ner Lärarförbundets nya stödmaterial om pedagogisk utvecklingstid och få hjälp att hitta argumenten som biter. Det är dags att du som fritidspedagog och lärare i fritidshem får schemalagd utvecklingstid varje vecka – oavsett om du arbetar i fritidshemmet med fritidshemspedagogik, samverkar med andra lärare i skolan eller har ämnesundervisning i skolan.

ur Lärarförbundets Magasin