Ingår i temat
Tid
Läs senare

Tre röster om bristen på tid

Tid”Vi kan vara både lektionsansvariga och sedan springa ut och vara rastvakter”

06 Feb 2018

Anna Jonsson

Fritidspedagog på Stugsunds fritidshem och skola i Söderhamn

Upplever du tidsbrist?

– Ja, ibland. I arbetet med barnen kan jag känna tidsbrist. Alla slutar inte samma tid och om vi går till gympasalen och har drama händer det att barn ska hämtas mitt i. Sedan kan jag känna tidsbrist vid planering också. Min egen planeringstid är jag nöjd med, men den gemensamma planeringen är svårare att få till.

Varför känner du tidsbrist?

– Man vill göra så mycket saker! Man är inspirerad och vill testa något nytt, men då måste något annat bort. De stora barngrupperna gör att det blir en stor apparat att göra om. Vi har till exempel en utegrupp och en grupp som går till gympasalen för att vi ska få plats. Mycket handlar om att dela in i grupper för annars blir det så trångt.

Om du fick två timmar extra i veckan, vad skulle du göra då?

– Oj, svår fråga! Spontant skulle jag nog vilja ha en timme att planera tillsammans med personalen på fritids. Och en timme med alla barn på plats!

 

Hannele Ahonen

Fritidspedagog Sandbäcksskolan i Katrineholm

Upplever du tidsbrist?

– Ja, det gör jag. Mellan lektionspassen och rasterna. Vi har ingen ställtid och vi kan vara både ansvariga för en lektion och sedan springa ut och vara rastvakter. Det är också stressigt i slutet av dagen när vi ska runda av. Skoldagen är en viss längd och ibland upplever jag att tiden på fritids blir kort, mellanmålet tar sin tid och en timme går snabbt. Sedan är det avrundning för många och det är så det är, men det blir inte mycket tid över till fritids.

Varför upplever du tidsbrist?

– Man måste hinna ”fösa ihop” grejerna och hinna dricka kaffe samtidigt som man ska springa till nästa aktivitet som är i ett annat hus. Vi är en stor skola och måste flytta oss mellan sex olika byggnader, vilket tar tid. Jag hinner inte riktigt med att dokumentera det jag vill heller, men det måste jag ju men det finns egentligen ingen tid. Ibland vill föräldrarna prata också och då tar det tid.

Om du fick två timmar extra i veckan, vad skulle du använda dem till?

– Till reflektion, hinna både förbereda och avsluta på ett bra sätt.

 

Caroline Andersson

Fritidspedagog, Dansutskolan i Gnesta

Upplever du tidsbrist?

– Ja. Jag känner att vi inte hinner följa upp och planera som vi skulle vilja.

Varför upplever du tidsbrist?

– Vi har inte hittat någon bra form för planering och utvärdering. Vi har planering men ingen riktigt bra struktur, kanske fokuserar vi på fel saker? Vi har inte tillräckligt många utbildade heller, vilket innebär att omsorgsbiten tar över, som är jätteviktig, men vi har ett annat uppdrag också. Jag ­jobbar som utvecklingsledare också och försöker få till att alla ska ha samma möjligheter att planera.

Om du fick två timmar extra i veckan, vad skulle du göra då?

– Arbeta mer med mitt utvecklingsarbete.

ur Lärarförbundets Magasin