Ingår i temat
Teknik
Läs senare

”Tyg är också teknik”

TeknikMona Sundström och Gunlög Jönsson sätter på sig ”teknikglajjorna” när de jobbar med skapande, sagor och slöjd på Vendelsömalmsskolan i Haninge.

av Elisabeth R Brising
17 Maj 2017
17 Maj 2017

– Teknik i fritids är väldigt brett för mig – alla de utmaningar som man praktiskt löser tillsammans. Man tror lätt att det handlar om avancerade saker som man måste komma på själv eller om skolämnet teknik. Men vårt uppdrag är att tydliggöra teknik i vardagen för eleverna.

Det säger Mona Sundström som är fritidspedagog på avdelningen Fjärilen med barn från ettan och tvåan. Hon och kollegan Gunlög Jönsson jobbar gärna med teknik på många olika sätt. Ett är att läsa ”konstruktiva sagor”. En sådan saga innehåller alltid ett problem som gruppen behöver lösa tillsammans. I sagan Trulle och vinden behöver Trulle hjälp med att ta reda på om det blåser mycket eller lite utanför hans fönster? Om han kan åka ut och segla i dag? Barnen löser det genom att bygga vindmobiler. Pedagogerna dukar upp ett stort bord med olika material: bjällror, flirtkulor, fjädrar, lim… Alla bygger efter eget huvud och sedan hänger man upp och testar mobilerna.

– Tanken är att de ska konstruera och komma på egna lösningar. Tänka själva. Vi väcker nyfikenheten och utmanar dem, säger Gunlög Jönsson.

Gunlög Jönsson och Mona Sundström gillar teknik och skapande.

Det är i regel för lite teknik och experiment i fritids tycker hon.

– Jag har alltid låtit barn konstruera. De tränar också att samarbeta, de brukar få jobba två och två med en lottad kompis. Ordet teknik låter svårt, svåra konstruktioner och ett jobbigt skolämne. Men säger man tandpetare och ärtor så vet alla fritidspedagoger vad man menar.

Tandpetarbyggen med ärtor är förstås vanligt på Fjärilen. Till exempel har man byggt med tema Eiffeltornet.

– Vi fotar ofta byggena, visar olika lösningar och tittar och utvärderar: hur blev det här?

Även att rita en egen ritning eller titta på en ritning och bygga efter den tränar teknisk förmåga. I tvåan läser barnen själva instruktioner, men de yngre läser pedagogerna för.

Ett annat projekt som Gunlög Jönsson gillar är när barnen får sy egna fantasidjur.

Är slöjd en form av teknik?

– Ja, eleverna får använda olika material, verktyg och tekniker. Tyger, sax och stoppning. Och de får stoppa upp och sy runt.

Just nu jobbar avdelningen ihop med skolan kring vikingatiden och ska bygga en stor runsten av nät med papiermaché runt.

– Den ska vi stöppla med natursvamp och sedan ska de få skriva runor, berättar Mona Sundström.

Eleverna får också göra egna smycken av lera och lädersnoddar. Ett annat tema är att göra människor eller ett djur av ståltråd och folie att leka skuggfigurer med. Även detta rör sig i teknikens land menar pedagogerna – liksom att arbeta med många olika konstnärliga tekniker som gips och olika färglösningar.

– Jag gillar inte färdiga mallar och pärlplattor. Även den försyntaste i barngruppen klarar av saker när det inte finns ett rätt eller fel, och vi visar att man kan göra något av ingenting, säger Gunlög Jönsson.

Vanlig bygglek finns förstås också i legorummet på Fjärilen. Rummet har ofta ett tema. Till exempel bondgårdsdjur eller dinosaurier.

– De behöver få hus och inhägnader. Hur stora behöver de vara? Frågar pedagogerna.

En annan legoövning är att barnen får bygga upp hur deras egna rum ser ut hemma och berätta om det för kompisarna.

Pedagogerna försöker att inte styra barnen så mycket när de arbetar med teknik.

– Man stör barn ibland om man sitter med för då tror de att de måste göra rätt på ett visst sätt. Vi vill att de ska hitta på lösningar, så det kan vara bättre att hålla sig lite i bakgrunden.

ur Lärarförbundets Magasin