Ingår i temat
Källkritik
Läs senare

Fostrar framtidens ifrågasättare

av Annika Dzedina
18 Maj 2018
18 Maj 2018

Cecilia Perborg-Carén, du är fritidspedagog i årskurs 3 på Oxledsskolan i Partille. Ni har fokus på källa och källkritik denna termin. Vad gör ni?

– Det är andra terminen vi jobbar med digital kommunikation. Förra terminen tränade vi på att använda datorn och på bild­analys. Nu gör vi filmer och har då också fokus på källa och källkritik. I trean, har vi två lektioner i källkritik. Då pratar vi om vad en källa är, att det kan vara någon som säger något, en bok eller något man har läst på internet. Eleverna arbetar först ensamma, sedan i par och till sist går alla igenom svaren och diskuterar dem. Eleverna i trean är oftast vana vid internet och dator, även om alla inte riktigt hade koll på vad en källa är när vi började lektionen.

– Under vår andra lektion visar vi två olika bilder på en tunnelbanestation som är vattenfylld. På en av bilderna simmar också en haj i vattnet och vi talar om ifall det är rimligt eller inte och om båda bilderna är sanna eller bara en av dem. Vem har lagt ut den, vilket syfte har personen eller företaget?

Eleverna lär sig vad källor är och att det är viktigt att veta vem som står bakom ett budskap – särskilt på internet.

Är källkritik nytt för eleverna?

– Jag upplever att en del av eleverna tror på allt som finns på internet, medan andra är mer skeptiska. Det märks vilka som diskuterar källor och källkritik hemma. På ett föräldramöte frågade vi föräldrarna om de visste vad deras barn gör på nätet och vilka spel de spelar och det är rätt många som inte är så insatta.

Vad tycker du är svårt?

– Att jag inte har så mycket kunskap själv, det är först nyligen som jag har börjat tänka på källor och källkritik. Det kan vara lite klurigt att få till bra lektioner om detta om man inte gjort det innan.

Vilket är syftet med att ha fokus på källor och källkritik?

– Vi vill lära eleverna att ifrågasätta det de läser och hör. Vi ser det som ett arbete vi kommer att ha i flera år, från förskoleklass och uppåt.

Du håller i något du kallar för nätprat också, vad är det?

– Eleverna är ute mycket på Youtube, Google och de lägger upp filmer på Musical.ly med mera, men de har inte alltid koll på vilka som kan se det de lägger ut. Nätprat innebär att jag och eleverna diskuterar i mindre grupper om internet, som till exempel vad de gör om någon de inte känner kontaktar dem på nätet, om vilka som kan se det som de själva lägger ut och vilka spel de spelar på nätet.

Alla artiklar i temat Källkritik (5)

ur Lärarförbundets Magasin